Bezpieczeństwo czynne w samochodzie

Bezpieczeństwo czynne w samochodzie

Na bezpieczeństwo czynne składa się szereg czynników – systemów i urządzeń – które mają nie dopuścić do wypadku. Inwestycja w nie może okazać się czasem drogim rozwiązaniem, ponieważ zwykle można je znaleźć w lepszych, droższych samochodach. Jak w każdym przypadku, możemy uważać, że nie będzie to potrzebne i nigdy nie przekonamy się, czy wszystkie systemy należycie działają. Z drugiej jednak strony oszczędność na bezpieczeństwie może oznaczać, że nie doczekamy dnia, w którym będzie mogli wydać zaoszczędzone pieniądze…

Na bezpieczeństwo czynne składają się:

  • Konstrukcja pojazdu zapewniająca jego dobrą widoczność, dobrą widoczność ze środka, ergonomię, stateczność, aerodynamiczność. To między innymi okna, dobrze ustawione lusterka, sprawne wycieraczki, dobre oświetlenie samego pojazdu i drogi przed nim.
  • Sprawny układ hamulcowy, kontrola trakcji, systemy brake-by-wire, ceramiczne tarcze hamulcowe etc.; w tej grupie można wyróżnić systemy ABS (zapobiega blokadzie kół podczas hamowania), AFU/BAS (zwiększa siłę hamowania), ASR (system kontroli trakcji), CDS (dynamiczna kontrola stabilności), ESP (elektroniczny program stabilizacji).
  • Ogumienie, zawieszenie i układ kierowniczy zapewniające dobrą przyczepność i kierowalność, a także właściwą współpracę kół
  • Zapas mocy silnika, ponieważ mocniejszy silnik pozwala na większe przyspieszenie w razie zagrożenia na drodze

Do powyższych czynników zalicza się także samego kierowcę: nawet najlepsze i najbardziej zaawansowane systemy pomogą niewiele, jeśli kierujący pojazdem nie zachowa się właściwie w sytuacji zagrożenia lub sam spowoduje zagrożenie swoim stylem jazdy. Z drugiej strony doświadczony, opanowany kierowca ma większe szanse wyjść obronną ręką nawet w gorzej zabezpieczonym pojeździe. Poza umiejętnościami, kierowcę charakteryzuje także stan psychiczny i fizyczny, mające ogromny wpływ na jego zachowanie na drodze i sposób reakcji na nieprzewidziane zdarzenia.

Aquaplaning

Close Menu