Elektroniczne zwiększenie mocy silnika

Elektroniczne zwiększenie mocy silnika

Na pewno każdemu z nas marzy się czasem zdjęcie tłumika i malowanie po asfalcie niczym z filmów aftermovie eventów takich jak wrocławski Raceism. Jeżeli planujecie wybrać się autem na event lub też po prostu jesteście zagorzałymi fanami tuningu i szczęśliwymi posiadaczami silnika spalinowego diesla- możecie podkręcić jego moc stosując proste podkręcenie na łapach oraz pompie wtryskowej lub pokusić się o bardziej zaawansowane rozwiązania.

Szybkie i skuteczne podnoszenie mocy silnika

podnoszenie mocy dieslaTzw. chiptuning, czyli elektroniczne podnoszenie mocy diesla polega na uwalnianiu dodatkowych, sprytnie ukrywanych przez producentów aut pokładów dodatkowej mocy. Chcąc zwiększyć moc silnika podłączamy komputer do centrali sterującej i modyfikujemy dawkę podawanego paliwa oraz kąt wtrysku, dostosowując parametry w taki sposób, aby osiągnąć maksymalny poziom obrotów silnika. W dalszej części często modyfikuje się także podzespoły mechaniczne oraz usuwa filtr cząstek stałych oraz klap wirowych. Głównym celem tuningu jest zwiększenie możliwości oraz podniesienie parametrów auta, czyli taka modyfikacja poszczególnych części, która pozwoli na osiąganie lepszej wydajności jezdnej. W większości przypadków nie ma przeciwwskazań do podnoszenia mocy silnika, ponieważ tak na prawdę za powodzeniem całego procesu tuningu stoi wykwalifikowany fachowiec, który potrafi w umiejętny sposób zmodernizować właściwości samochodu.

podnoszenie mocy dieslaWykonując chiptuning mamy dwie możliwości: jedną z z nich jest zastosowanie modułu zewnętrznego, drugą wcześniej wspomniane połączenie komputera z centralą sterującą. Zaletą zastosowania zewnętrznego boxa jest przede wszystkim jego cena- około 600,00zł oraz łatwa możliwość demontażu, która pozwala na jego bezpośrednie zdjęcie przed oddaniem auta na gwarancję. Niewątpliwą zaletą elektronicznego zwiększania mocy silnika jest wymiana oraz indywidualna możliwość zaprogramowania urządzenia takiego jak EPROM. Nowy moduł wmontowuje się w miejsce starego, z ustawieniami fabrycznymi, dzięki czemu zawsze będziemy mieli możliwość powrotu do ustawień fabrycznych. Ostatnią i niezwykle istotną kwestią, którą powinniśmy wykonać przed i po tuningu jest pomiar hamowni. Odpowiednio wykonana kalibracja pozwala na zweryfikowanie, czy wszystkie parametry dostały dobrze dopasowane. Jeżeli chodzi o efektywność i ekonomiczność spalania po wykonaniu chiptuningu nie ma on wpływu na zwiększenie zużycia paliwa w trakcie jazdy.

Jednakże uleganie pociągającej pokusie korzystania z dodatkowych pokładów mocy silnika kusi, aby zaszaleć. Jeżeli po tuningu nasz samochód straci na płynności czy będzie wchodził na wysokie obroty przy niskim biegu oznacza to, że coś jest nie tak i konieczna będzie wizyta u mechanika.

Close Menu