Pierwsi producenci opon cz. 2

Pierwsi producenci opon cz. 2

Kolejna firma z grona najstarszych producentów opon to Dunlop.

Opowieść o jej początkach brzmi jak bajka na dobranoc: John Boyd Dunlop w 1888 r. obserwował swojego synka, jeżdżącego na rowerze. Twarda opona nie pozwalała mu na rozwinięcie pełnej prędkości i przeszkadzała w wygodnej jeździe. Troskliwy ojciec okleił opony warstwą gumy, zawór wykonał z części butelki dla niemowląt, a następnie napompował koło. Jeszcze w tym samym roku Dunlop opatentował wynalezione przez siebie opony pneumatyczne, jednak dwa lata później patent cofnięto, gdy okazało się, że ten sam wynalazek opatentował inny Szkot, Robert William Thomson.

W 1889 r. wyższość opony pneumatycznej została udowodniona, gdy nikomu wówczas nieznany cyklista Willie Hume zaczął dzięki niej wygrywać liczne wyścigi. W ostatniej dekadzie XIX wieku firma Dunlop szybko się rozrastała: ogumienie poza Wielką Brytanią sprzedawano także w Australii i Stanach Zjednoczonych, później w tych krajach i w Niemczech powstały kolejne fabryki. Wkrótce opony Dunlop były znane w Ameryce Północnej, całej Europie i na Antypodach.

Początek nowego stulecia związany był z rozwojem przemysłu motoryzacyjnego, dlatego już w 1910 r. Dunlop zainwestował we własną plantację kauczuku, aby móc bez przeszkód produkować opony samochodowe. Już trzy lata później rosnąca firma świętowała otwarcie nowej fabryki, tym razem w Japonii.

John Boyd Dunlop zmarł w 1921 r. Rok później inżynierowie z jego firmy zdołali kilkukrotnie wzmocnić oponę dzięki zastosowaniu kordu tekstylnego i stalowej drutówki. Kolejnym przełomem było wynalezienie w 1948 r. opony bezdętkowej z warstwą samouszczelniającą, którą dzięki dalszemu rozwojowi technologii można było wyeliminować. Następnym ważnym punktem było wprowadzenie odprowadzania wody bokiem, co ratowało samochód przez zjawiskiem aquaplaningu. Była to prawdziwa rewolucja na rynku ogumienia na całym świecie.

Kolejne lata przynosiły kolejne innowacje i poszerzanie produkcji – o takie rzeczy jak opony dla lotnictwa, piłeczki golfowe, wykładziny i ubrania. Druga połowa XX wieku była jednak okresem problemów finansowych, z których firma nie potrafiła wyjść przez dekady, aż w końcu, w okolicach setnych urodzin, groziło jej bankructwo. Ratunek przyszedł ze strony japońskiego koncernu Sumimoto, który wykupił 98% udziałów Dunlopa. Dzięki temu w końcu dwudziestego stulecia sytuacja finansowa firmy była ustabilizowana. Pozwoliło to również na dalszy rozwój i badania, w tym na wynalezienie systemu monitoringu opony Warnair. Dunlop połączył się także z kilkoma innymi spółkami, co pozwoliło na ugruntowanie jego znakomitej pozycji na rynku; obecnie większość jego akcji należy do Goodyear Tire and Rubber Company.

Opony Dunlop do dziś pozostają jednym z liderów wśród opon wyścigowych, poczynając od wyścigów na torach, motocyklowych, aż po rajdy i inne wyścigi długodystansowe.

Dunlop logo

Close Menu