Wtryskiwacze dieslowe na przestrzeni lat

Mechanik samochodowy

Układ wtryskowy to szczególnie istotny komponent dieslowego silnika. Odpowiada za przesył paliwa do komory spalania, gdzie jest ono wykorzystywane do pobudzania auta do jazdy. Jego właściwa praca decyduje o jakości funkcjonowania silnika.

Pompy CAT i wtryskiwacze na przestrzeni lat

Mechanik samochodowyW pojazdach dieslowych pompy wtryskowe funkcjonują od początku produkcji. Najlepsi godni polecenia fachowcy oferują w zakresie swoich usług właśnie serwis pompy CAT, John Deere czy JCB to uznane firmy, z których produktami mechanicy mają na co dzień do czynienia. Najstarszymi wtryskiwaczami są tak zwane bezpośrednie. Posiadają płaskie głowice oraz tłoki z wnękami, które wprawiają paliwo w ruch wirowy, dzięki czemu jest ono w pełni spalane. Wtryskiwacze bezpośrednie wykorzystywane są powszechnie w samochodach osobowych. Później powstały bardziej usprawnione wtryski pośrednie. Znacząco poprawiały jakość pracy silnika, wyciszały go oraz zapewniały ochronę łożyska wału korbowego. W ciężarówkach i niektórych autach osobowych stosowane były swego czasu pompowtryskiwacze. Jak podpowiada nazwa, wyposażone są we własną pompę napędzaną przez wałek rozrządu. Wtryskiwanie paliwa do komory odbywa się w tym przypadku w głowicy silnika. Takie rozwiązanie poprawia rozruch. Dzięki temu również unikamy ryzyka pojawienia się wycieków oraz pulsowania przewodów, które zaburzają pracę silnika.

Mechanik samochodowyW pompowtryskiwaczach ciśnienie jest dużo wyższe, dzięki czemu paliwo spala się w całości, a jego resztki nie osadzają się na elementach silnika. W efekcie zmniejsza się zużycie paliwa przy jednoczesnym wzroście mocy. Obecnie w nowoczesnych samochodach stosuje się rewolucyjny elektromagnetyczny system Common Rail. W tym przypadku pompa tłoczy paliwo nie do komory, lecz do akumulatora paliwowego, który pełni rolę zasobnika. Takie rozwiązanie sprawia, że do każdego cylindra trafia paliwo o takim samym ciśnieniu. Paliwo w cylindrze zmienia formę i staje się mgiełką, a więc całkowicie się spala i nie pozostawia po sobie resztek. Silnik z systemem Common Rail pracuje cicho, równo i sprawnie. To, jaki system wtryskowy będziemy wykorzystywać, zależy od wybranej marki samochodu i rocznika. Obecnie nie używa się pompowtryskiwaczy do produkcji nowoczesnych aut miedzy innymi dlatego, że pracowały zbyt głośno. Z kolei systemy Common Rail wymagają najwyższej jakości filtrów i droższego paliwa.

Warto wiedzieć, jaki typ układu wtryskowego ma nasz diesel. Pozwoli to zoptymalizować koszty jego utrzymania i wykryć ewentualne usterki w przyszłości na podstawie tego, jak silnik pracuje. Warto zawczasu poświęcić czas układowi wtryskiwaczy, by uniknąć kosztownych napraw.