Wtryskiwacze – właściwa konserwacja

Kontrolka paliwowa

Każdy użytkownik auta z silnikiem diesla wie, że sprawne wtryskiwacze to warunek, by samochód można było prowadzić w sposób bezpieczny i komfortowy. Wszelkie objawy świadczące o ich awarii łatwo da się zauważyć, a obecność któregokolwiek z nich w przypadku naszego pojazdu powinna być sygnałem, że czas udać się mechanika. Jakie są powszechne objawy zużytego układu wtryskowego i jak o niego dbać na przyszłość?

Jak dbać o wtryskiwacze?

Samochód pod maskąMożna przyjąć, że doświadczony kierowca, który od kilku lat jeździ tym samym autem zna go dość dobrze i jest w stanie zauważyć wszelkie niepokojące objawy świadczące o problemach z silnikiem. Wie na przykład, ile mniej więcej wynosi jego spalanie. W przypadku wtryskiwaczy warto posiadać wiedzę na ten temat, gdyż powszechną oznaką wskazującą na ich awarię jest nagłe zwiększone zużycie paliwa przy jednoczesnym spadku mocy. Podczas ruszania i zwiększania prędkości z rury wydechowej wydostaje się czarny dym. Niekiedy da się też usłyszeć dziwny dźwięk dochodzący spod maski przypominający stukot. W najgorszym wypadku samochodu po prostu nie będziemy w stanie uruchomić. Oczywiście powyższe objawy nie muszą jednoznacznie świadczyć o wadliwości wtrysków, jednak bez względu na to, czy to ich wina czy nie, warto odwiedzić fachowca, którego specjalnością jest miedzy innymi naprawa wtryskiwaczy Świętokrzyskie to jedno z wielu województw, w których znajdziemy zaufanego lokalnego mechanika. Żywotność układu wtryskowego można przedłużyć, przestrzegając zasad prawidłowej konserwacji silnika.

Kontrolka paliwowaPrzede wszystkim, diesle wymagają lepszej jakości paliwa. Nie ma sensu oszczędzać na tankowaniu. Paliwo z niższej półki posiada zanieczyszczenia, które szkodzą prawidłowej pracy silnika. Ma też gorsze właściwości smarne i słaby skład biochemiczny. Stosowanie najtańszych paliw może spowodować zabrudzenia, zatarcia i zapchanie końcówek wtryskiwaczy. Lepsze paliwo to nie tylko napęd, ale i ochrona, bowiem smaruje i czyści wtryski. Nie bez powodu jego cena jest wyższa. To po prostu środek konserwujący z wyższej półki. Z racji iż lepiej się spala, silnik zużywa go mniej, co z kolei prowadzi do zmniejszenia emisji gazów. Dobrą praktyką jest również nie tylko lepsze, ale i częstsze tankowanie. Wbrew pozorom, dolewanie paliwa dopiero, gdy auto dosłownie jeździ na oparach nie jest wcale ekonomiczne. Pusty lub niemalże opróżniony bak powoduje zapowietrzenie układu wtryskowego. Z kolei pompa paliwowa ulega zatarciu, a powstające przy tym opiłki dostają się do wtryskiwaczy i uszkadzają je. Warto więc tankować do pełna i nie czekać, aż poziom paliwa zmaleje do czerwonej strefy.

Wtryskiwacz to specyficzny, lecz istotny komponent silnika. Warto w niego inwestować, gdyż ewentualna naprawa może wynieść dużo więcej, niż regularne stosowanie lepszych olejów czy wymiana filtrów.